Des de l’Associació
de Naturalistes de Girona es presenten les següents al·legacions a l'Avanç del Plà Especial urbanístic per a les
instal·lacions de tractament de residus de Solius. T.M. de Llagostera i Santa
Cristina d’Aro. Gironès i Baix Empordà
AL·LEGACIONS
1.L’Associació dels Naturalistes de Girona (ANG)
està a favor de l'Estratègia Catalana Residu Zero pels residus municipals, que
pretén reduir un 20% la quantitat de residus que ara es generen, invertir les
tendències actuals que són reduir el 30%
de recuperació i 70% de tractament de final, per passar a l'any 2020 al 70% de
recuperació i la resta com a màxim a tractament finalista. La creixent
generació de residus i especialment de residus d’envasos en les darreres
dècades (el 65% entre l'any 1997 i el 2005), i els deficients resultats de
recollida selectiva a Catalunya, un 37,6% l’any 2009, demostren de forma
objectiva la ineficiència del model actual de gestió de residus.
El marc normatiu
vigent a l’Estat espanyol i a Catalunya no ha resolt el greu problema ambiental
i social de la dissociació del creixement econòmic i el creixement dels residus
(objectiu principal de la normativa europea), ni el malbaratament de recursos que
representa. Prova d’això és el fet que la crisi econòmica actual dels darrers
anys ha propiciat una disminució en la taxa de generació de residus. Aquesta
disminució, malauradament, no és fruit de les polítiques de prevenció i
minimització sinó a causa de la crisi econòmica. A Girona el 2012, la ciutat va generar prop de
40.000 tones d'escombraries, un 4,7% menys que l'any abans, on cada habitant
genera 1,1 kg de residus al dia.
Les
administracions no aposten per la prevenció i la reutilització, ni ordenen
instruments econòmics i organitzatius com a eina bàsica i eficaç, per
aconseguir resultats reals de reducció de residus, de consum d’energia i de
recursos. Tampoc apliquen el principi comunitari de responsabilitat del
productor, ni fan assumir els costos reals de tot el cicle de vida dels
productes als responsables, els fabricants i grans distribuïdors; la qual cosa
es pot implantar fàcilment incorporant impostos ambientals als productes d’un
sol ús i sobreenvasats, per tal de reduir-ne el consum.
Queda doncs, ben
palès, que la normativa i les polítiques vigents són del tot deficients i
ineficaces. Es constata la gran necessitat de noves polítiques preventives amb
un nou marc normatiu a Catalunya –dins el marc competencial existent és possible-,
que contemplin objectius ambiciosos però realistes, mesures econòmiques,
fiscals i organitzatives imprescindibles per aconseguir frenar i invertir el
creixement dels residus i dels impactes ambientals i socials associats, i
avançar cap a una societat del coneixement, més sostenible i responsable.
2. Des de l’ANG s’aposta per aplicar
mesures urgents de canvi de model i d'eines per a que no sigui necessària a
curt i mig termini ampliar l'abocador. Cal que les administracions compleixin
els objectius de la normativa comunitària. L’entitat posa en dubte algunes de
les previsions realitzades en el document i considera que no s’han tingut en
compte determinats fets:
a) Es considera que les previsions fetes en base a
un escenari en el que la generació de residus augmentarà al Gironès i Baix
Empordà està lluny de la realitat. No es veu la necessitat i es considera
desproporcionat el fet de doblar pràcticament la superfície actual de la planta
de tractament residus de Solius. Cal un estudi més realista i acurat de les
previsions, així com de la distribució de l’espai. Segons dades de l’IDESCAT,
la producció de residus per habitant a Catalunya ha disminuït paulatinament des
de el 2008, any on es va assolir el màxim (1,6 Kg per habitant i dia), fins els
1,5 Kg per habitant i dia en el 2011. Així mateix, la quantitat de residus
urbans recollits a Catalunya s’ha mantingut força estable els darrers anys
segons dades publicades a l’IDESCAT. No s’entén la necessitat d’augmentar la
capacitat de la planta de Soliu quan a Girona el 2012 es van produir un 4,7%
menys de residus que l’any anterior.
b) Es demana que les projeccions de generació i
recepció de residus es facin a partir de diferents escenaris de desenvolupament
i evolució de la crisi; així com diferents graus de rigor en el compliment de
les normatives i objectius de recollida selectiva a nivell europeu. Ambdós
factors podrien evidenciar fluxes d'entrada de residus en massa inferiors als
previstos o plantejar una alternativa més econòmica i menys impactant que la
plantejada. També, matisar que no es pot només dissenyar una infraestructura de
residus per criteris d'economia d'escala, ja que llavors s'acaba a
instal·lacions sobredimensionades que necessiten importar residus de lloc més
allunyats (fins i tot de l'estranger, com és el cas de la Incineradora de Son
Reus a Mallorca) per tal d'operar a ple rendiment i per tant amb eficiència de
costos. No és acceptable que una planificació excessivament generosa de les
instal·lacions produeixi el risc que Solius, i doncs el Gironès i el Baix
Empordà, puguin acabant fent d'abocar dels residus d'altres regions de
Catalunya o més enllà.
c) Es demana que el projecte avalui diferents
tecnologies de tractament de la fracció resta, o que per altra banda, si s’assoleix
un grau més alt de recuperació de residus, especialment la FORM, no calen
tecnologies sofisticades de tractament de la fracció resta. Si estabilitzar-la
per reduir la capacitat de contaminació i el seu volum, donant més llarga vida
als abocadors.
d) Es demana com alternativa la valorització de quin
seria l’efecte d’invertir els mateixos fons que es poden dedicar a una planta
de tractament finalista a la millor de la gestió, la prevenció i el reciclatge,
per tal d'avaluar així si la planta encara tindria necessitat de ser construïda.
e) Es demana la paralització del PEU, en coherència
amb la moratòria aprovada per l’ARC. Aquesta moratòria aprovada per l'ARC és
d'un any per a la construcció de nous dipòsits classe II i l'ampliació dels
existents. L'Acord GOV/105/2012, de 23 d'octubre (DOGC núm. 6240 de 25
d'octubre de 2012) estableix una moratòria en l'admissió a tràmit de les
sol·licituds corresponents a les infraestructures de gestió de residus
relatives a dipòsits controlats de classe II en el marc del Pla Territorial
Sectorial, per tal d'evitar la proliferació indiscriminada d'aquestes
infraestructures en llocs on potser no seria necessari.
f) Es demana que no s’ampliï l’actual planta de
residus de Solius emprant l’argument que ha de complir la normativa actual, ja
que s’ha de tenir en compte que s'està redactant el nou Pla de Gestió de
residus i recursos 2013-2020, que està elaborant l'ARC, on s'està dissenyant un
nou pla amb objectius ambiciosos, models i
eines eficaces. No es coherent aprovar aquest projecte quan s’està
redactant un nou Pla de Gestió de Residus.
3. Amb tot, l’ANG
demana que l’avaluació ambiental del pla hauria de tenir en compte en cadascuna
de les diferents alternatives proposades les següents apreciacions:
a) Tal com plantegen les pròpies directrius del
Departament de Territori i Sostenibilitat cal moderar al màxim el consum de
sòl, i sobretot quan es tracta de sòl no urbanitzable. Seguint la línia
descrita anteriorment, cal optimitzar al màxim l’espai que es pretén ocupar, analitzant
si realment les previsions sobre l’augment del nombre de residus justifiquen el
duplicar pràcticament la superfície actual de la planta de tractament de
residus.
b) Es demana que es tinguin en compte en cadascuna
de les alternatives l’afectació sobre els cursos fluvials existents en l’àmbit
de l’estudi. Tot i que es tenen en compte els principals cursos fluvials, en
cap moment s’ha mencionat l’afectació de l’alternativa 1 sobre el Torrent de
Can Tallades, situat al nord de la planta de tractament de residus de Solius.
c) Es demana que es redacti un estudi específic
hidrològic que analitzi els possibles impactes de filtracions de lixiviats en
l’àmbit del projecte. Aquest és un tema molt important, ja que si existeixen
cursos d’aigua subterranis el perill de contaminació per lixiviats podria ser
molt gran si no es prenen les mesures correctores adients per prevenir-ho. Com
que en l’avaluació ambiental no s’ha mencionat en cap moment els possibles
cursos d’aigua subterrània, es genera la incertesa de que la futura ampliació
de la planta de residus incorpori les mesures adequades per a prevenir aquest supòsit.
A més, la contaminació de les aigües superficials i dels aqüífers és un dels
possibles impactes al medi més rigorosos que causen els abocadors, i si això no
es té en compte hauria de ser motiu suficient com per derogar l’autorització
d’ampliació de la planta.
d)
Es demana un
estudi d’impacte acústic de l’àmbit del projecte. Les activitat sotmeses a
intervenció ambiental que siguin susceptibles de generar sorolls han d’incloure
un estudi d’impacte acústic que acompanyi l’autorització ambiental, amb el
contingut mínim que s’estableix en l’annex 10 de la Llei 16/2002 de 28 de juny
de protecció contra la contaminació acústica. A més, cap dels mapes de
capacitat acústica dels termes municipals de Llagostera i Santa Cristina d’Aro
han inclòs l’àmbit del projecte. Es desconeix si s’aplica la Ordenança
reguladora del soroll i les vibracions, quina es la quantitat de decibels que
genera l’actual planta tan de dia com de nit i si respecta els llindars establerts
per la llei. Cal recordar, que al tractar-se d’una zona que limita amb una àrea
PEIN la sensibilitat acústica es major.
e)
Es demana que es
tingui en compte l’impacte que genera la contaminació lumínica exterior de
l’actual planta, i el que suposaria la seva ampliació, i que es presentin les mesures
correctores corresponents per tal de complir la llei 6/2001 de 31 de maig
d'ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn.
El projecte està situat en una zona de protecció alta, envoltat per l’espai
PEIN (protecció màxima).
f) Es demana també que caldrà estudiar la producció
d’olors de la planta tenint en compte la posició de zones d’emmagatzematge
exteriors i basses de lixiviats ensems els vents dominants per assegurar que les
poblacions properes no es vegin afectades; requerint un informe positiu de la
Direcció General de Qualitat Ambiental tant pel què fa al citat anàlisi com a
l’establiment de mesures preventives i correctores adients si aquestes fossin
necessàries.
g) Es demana que el projecte hauria d’incloure un
estudi de mobilitat, on es descriuen entre d'altres les característiques de la
via, traçat, amplada, composició del ferm, i una previsió del trànsit associat
a l'activitat i emissions. On s’hauria de calcular els contaminant que poden
representar més afectacions pels veïns i el medi atmosfèric. Atès que un dels
punts més importants a tenir en compte per la ubicació d'un abocador és sens
dubte la via d'accés a l'activitat.
4. Finalment
demanem que, segons la llei 27/2006, de 18 de juliol, mitjançant la qual es
regulen els drets d’accés a la informació, de participació pública i d’accés a
la justícia en matèria de medi ambient (incorpora les Directives 2003/4/CE i
2003/35/CE); i acollint-nos als articles 16, 18, 22 i 23 de la present llei;
se’ns mantingui informats de propers tràmits relacionats amb el present
projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada