5 de jul. 2013

Al·legacions a l'Avantprojecte de millora i optimització de les infraestructures d'abric del port de l'Estartit



L’Associació de Naturalistes de Girona, entitat sense ànim de lucre:

EXPOSA

Que analitzat el document “Avantprojecte de millora i optimització de les infraestructures d'abric del port de l'Estartit” i la seva memòria ambiental, l'Associació de Naturalistes de Girona considera que és oportú sotmetre el projecte al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, pels motius que s’esposen a continuació.

En la seva forma actual, la memòria ambiental sols adreça els impactes immediatament derivats de l'actuació proposada d'extensió del dic de llevant del port de l'Estartit. L'estudi és detallat i avalua exhaustivament els potencials impactes derivats de la fase de construcció de l'ampliació. Malgrat que els efectes ambientals negatius produïts directament per l'actuació són moderats, l'estudi omet els impactes derivats de l'existència de la nova estructura. Concretament, l'ampliació del dic ha de permetre, d'acord amb l'avantprojecte, l'amarrament d'un nombre superior d'embarcacions a les instal·lacions del port. Tanmateix, ni l'avantprojecte ni la memòria ambiental justifiquen, tal i com els requereix la legislació vigent (article 129.2 del Reial Decret 3/2011), la necessitat d'aquest increment en l'oferta d'amarratge o els objectius que es persegueixen.

En aquest sentit, és imprescindible adreçar qüestions com els impactes derivats de la major activitat nàutica a l'entorn del Port, les Illes Medes i les altres reserves del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Cal quantificar la capacitat de càrrega que els entorns del port poden suportar. Igualment, és necessari avaluar l'adequació d'altres infraestructures i equipaments del port per tal de gestionar correctament una major activitat de navegació, reparació i manteniment d'embarcacions. La major generació de residus i efluvis residuals mereix especial atenció en aital avaluació. Igualment, cal revisar l'adaptació dels protocols d'emergència de la instal·lació i els possibles efectes ambientals que se'n derivin. Finalment, és necessari quantificar la contribució que l'ampliació del port farà a l'emissió de gasos d'efecte hivernacle i altres gasos a nivell local i global.

La correcció d'aquestes mancances evidencien que el projecte presentat pertany a l'Annex II de la llei 6/2005 (modificación del texto refundido de la Ley de Evaluación Ambiental de proyectos, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/2008), que subratlla l'obligació de sotmetre a procediment d'avaluació de l'impacte ambiental:

“k. Cualquier cambio o ampliación de los proyectos que figuran en los anexos I y II, ya autorizados, ejecutados o en proceso de ejecución (modificación o extensión no recogidas en el anexo I que puedan tener efectos adversos significativos sobre el medio ambiente, es decir, cuando se produzca alguna de las incidencias siguientes:
1ª. Incremento significativo de las emisiones a la atmósfera.
2ª. Incremento significativo de los vertidos a cauces públicos o al litoral.
3ª. Incremento significativo de la generación de residuos.
4ª. Incremento significativo en la utilización de recursos naturales.
5ª. Afección a áreas de especial protección designadas en aplicación de las Directivas
79/409/CEE y 92/43/CEE o humedales incluidos en la lista del Convenio Ramsar.”
(...)”

En major o menor mesura, totes cinc incidències citades de la llei són d'aplicació a l'avantprojecte que se'ns ha sotmès a consulta, sostenint en la legislació les nostres apreciacions i demandes.

Finalment, demana que, segons la llei 27/2006, de 18 de juliol, mitjançant la qual es regulen els drets d’accés a la informació, de participació pública i d’accés a la justícia en matèria de medi ambient (incorpora les Directives 2003/4/CE i 2003/35/CE); i acollint-nos als articles 16, 18, 22 i 23 de la present llei; se’ns mantingui informats de propers tràmits relacionats amb el present projecte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada