17 de maig 2012

L'Associació de Naturalistes de Girona (ANG) valora l'impacte de la variant de Torroella com a molt greu


L'Associació de Naturalistes de Girona considera que el projecte de Variant de Torroella de Montgrí ha de ser sotmès a avaluació d’impacte ambiental, donats els greus perjudicis que pot causar en un entorn d’alt valor agrícola i paisatgístic.
L'ANG considera que les propostes plantejades per la variant de Torroella de Montgrí signifiquen uns recorreguts molts més llargs del necessari. Per l’entitat, seria preferible una altra alternativa que passi més pròxima al nucli de Torroella i Ullà, per la zona d’horta que hi ha entre els dos nuclis i el riu Ter, aprofitant part de l’actual traçat de la C-31 entre Ullà i la rotonda amb la Gi-632. D'aquesta manera, no només s'aconseguiria un gran estalvi econòmic, sinó que s'afectaria una superfície menor de sòl agrícola, alterant espais de menys vàlua agroecològica.
Més enllà de les deficiències en les alternatives plantejades, el document ambiental previ no contempla un anàlisi suficientment exhaustiu. Doncs, presenta mancances en la caracterització dels impactes negatius potencials i a l’hora de determinar els impactes sobre el medi físic i biòtic. Amb tot, el document d’impacte ambiental hauria d'incorporar aspectes com l’impacte sobre el sòl agrícola, l’impacte acústic potencial sobre la fauna, l’impacte sobre els marges arbrats i arbustius, l’impacte sobre els ecosistemes fluvials i sobre la xarxa de recs, etc.
La variant projectada representa fragmentar un corredor biològic, amb nombrosos efectes, sobre un espai inclòs a la XN2000, a hàbitats d’interès comunitari i a 3 espais inclosos a l’inventari de zones humides. Amb tot s’altera el paisatge en mosaic i la connectivitat faunística i representa un destorb per a espècies de fauna considerades vulnerables, protegides i en perill d’extinció, com la llúdriga o l’anguila. Així mateix, no s'ha d'oblidar l’impacte sobre les aigües superficials i els seus hàbitats associats, doncs la infraestructura implica interceptar el riu Ter, transcórrer molt pròxim al riu Daró i creuar el rec del Ter Vell.
Respecte al medi econòmic, la variant també pot tenir conseqüències desfavorables sobre dos sectors econòmics claus d’aquest àmbit territorial: l’agroalimentari i el turístic. El desenvolupament de la infraestructura generaria un impacte sever sobre el sistema agroalimentari, eliminant sòl agrícola de regadiu, d’alta productivitat. Pel que fa al turisme, caldria avaluar el deteriorament del paisatge, així com l'impacte visual, l’artificialització i l’impacte negatiu o pèrdua de la qualitat estètica. També caldria avaluar els negatius sobre les conques visuals de cada un dels elements patrimonials, principals protagonistes de la promoció turística d’aquesta zona.
Amb tot, l’ANG considera que una infraestructura d'aquestes característiques ha d'incloure, en l’estudi d’impacte ambiental, mesures correctores, mesures preventives I mesures compensatòries per pal·liar tots els efectes negatius anteriorment esmentats.
Finalment, l'ANG manifesta que la proposta de crear un variant en aquest entorn suposo una greu agressió al territori, i cal plantejar la necessitat real d’aquesta infraestructura, alhora que cal tenir en compte que la IMD pot justificar la categoria de la carretera o la seva reforma, però mai la seva traça, i així es veu quan la major part de les carreteres en el nostra àmbit suporten intensitats molt baixes, ateses les característiques territorials de les comarques gironines. Cal treballar per evitar la creació de noves infraestructures que no faciliten l’accés al transport públic i redueixen els recursos disponibles per la seva millora.

Nota de premsa, 17 de maig de 2012. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada